ONE SOUL IN TWO BODIES

 

The presence of an animal in the portrait of a person is one of the most popular ways of depicting the personality of the model in the world’s art. The animal’s features, sometimes funny, sometimes threatening, project onto the model, defining, and sometimes contrasting with how the viewer percepts it. A classical approach is to depict a commander mounted on horseback in a ceremonial portrait, or a bird as a symbol of soul in children’s ceremonial portraits of the Renaissance. At present, this approach is being developed within the genre of psychological art-portrait.

Also, there is multiple social psychological research on the principles which influence the people’s choice of pets. The question whether the personality of the animal is similar to the temperament of the owner or  the owner chooses a sort of “back-up” in the form of a pet in certain life circumstances still remains unsolved. However, the fact that the way the animals look matches and contributes to the image of the owner serves as kind of a prism through which we make judgments about him or her leaves no doubt.

This series is an attempt to impersonalize the model as much as possible. What does the owner of this pet look like? How did he or she create this space? What is his or her life like? What are his or her interests? The viewer can only invent details – these portraits only depict the model’s belongings, not their faces.

__________________

ОДНА ДУША НА ДВОИХ

Присутствие животного на портрете человека – один из самых распространенных приёмов образного раскрытия личности модели в мировом искусстве. Черты животного, иногда забавного, иногда угрожающего, проецируются на модель, уточняют, а иногда контрастируют с тем, как её воспринимает зритель. Классический ход – изображение полководца на коне в парадном портрете или птицы как символ души на детских парадных портретах эпохи Возрождения. На современном этапе этот приём разрабатывается в жанре психологического арт-портрета.

Существуют также многочисленные социально-псилохогические исследования, посвященные принципам, по которым человек находит друга. Вопрос о том, соответствует ли характер животного темпераменту хозяина или хозяин выбирает некий костыль в виде питомца в определенных жизненных условиях, остается открытым. Однако то, что вид животного сочетается и дополняет образ хозяина, служит определенной призмой, через которую мы судим о нем, не вызывает сомнений.

В данной серии предпринята попытка радикального обезличивания модели. Как выглядит хозяин этого животного? Как он создал это пространство? Чем он живёт? Каковы его склонности? Зрителю остаётся только домыслить – на этих портретах запечатлены лишь атрибуты моделей, но не их лица.