ARTIST STATEMENT

To me, photography is a way of investigating human nature in its relation to the living environment. I would define my area of work as socio-psychological portraiture. The entire microworld people are surrounded by speaks of them just as explicitly as a verbal text would do. Creating a personal space turns into an identity practice: a person chooses things not according to their functional value, but according to their potential to bring the imagined to reality to the extent life permits. This way a portrait is merged into interior or a still-life where the model shifts to the background, while still remaining the main focus of my interest.

Before I came to work in the genre of Social Investigation, I had gone a huge way in Photographic Art, intentionally creating complicated multi-layer compositions in Photoshop, then in Street Photography, including using film cameras. Social investigation based on the unbreakable connection between the model and his or her natural social environment, staged but with minimal, conscious retouching, has become a sort of golden mean between these two vectors.

I strongly defend traditional values. Family, a link between generations, preservation of heritage, building up the everyday world, the archetypal images of beauty, childhood, femininity and masculinity form the basis of my artistic paradigm, which still implies reconsideration and actualization of these concepts in the process of work. As long as these concepts belong among stereotypes, they do not work or relate to the personality of the viewer. Breaking those stereotypes again and again in our social series, we make them part of the actual culture.

__________________

МОЯ ФОТОГРАФИЯ

Фотография для меня – исследование психологии человека в её отношении к жизненной среде. Я определила бы свою деятельность как социально-психологическое портретирование. Весь микромир, которым человек окружает себя в своей социальной жизни, говорит о нем так же развернуто, как вербальный текст. Созидание пространства становится практикой идентичности: человек выбирает вещи не по функциональности, а по возможности создать образ, который воплотит его воображаемое в реальность, насколько это позволяет жизнь. Так портрет переходит в интерьер и даже натюрморт, где модель словно вытесняется за кадр, но всё же остаётся главным предметом моего интереса.

Прежде, чем прийти к жанру социального исследования, я прошла большой творческий этап арт-фотографии с намеренным созданием сложных многослойных композиций в Photoshop, а затем стрит-фотографии, в том числе, с использованием плёночных фотокамер. Социальное исследование, основанное на неразрывной связи модели и её естественной социальной среды, постановочное, но с минимальной, осознанной ретушью, явилось некой золотой серединой между этими двумя векторами.

Я стою на позициях традиционных ценностей. Семья, связи поколений, сохранение наследия, созидание повседневного мира, архетипические образы красоты, детства, женственности и мужественности – основа моей творческой парадигмы, которая однако подразумевает переосмысление и актуализацию этих концептов в процессе работы. До тех пор, пока эти понятия остаются в поле стереотипов, они не работают, не соотносятся с личностью зрителя. Разрушая эти стереотипы в социальных сериях, мы заставляем их входить в поле актуальной культуры снова и снова.

Реклама